علمی،آموزشی
علمی،آموزشی

علمی،آموزشی

mohammad163

نکاتی برای پختن کباب


tips-for-barbequing

همانطور که اکثر ایرانی ها از خوردن کبابها لذت میبرند بیشتر مردم دنیا هم همین حس را دارند.جوجه کباب یک غذای بین المللی است، نه ایرانی. به طوری که مردم هر کشور با خواباندن مرغ در مایه ای مخصوص و کباب کردن تکه های آن روی آتش، جوجه کباب مخصوص خود را تهیه می کنند. اما نکته اینجاست که چه مایه ای. مثلاً هندی ها به تکه های مرغشان ادویه تندوری می زنند و آن ها را در تنور کباب می کنند به طوری که پس از پخت، جوجه کبابشان رنگی کاملاً قرمز پیدا می کند…در این قسمت آسمونی نکاتی را براب پختن کباب برای شما آورده ایم.

نکات پخت انواع کباب:

مردم مدیترانه مایه جوجه کباب را با زیتون چرخ شده و فلفل دلمه ای کبابی و له شده تهیه می کنند.
ژاپنی ها از سس تریاکی و آمریکایی ها از سس مخصوص باربیکیو استفاده و پس از گذاشتن چند ساعته تکه های مرغ در این مایه، آن ها را کباب می کنند.
برای تهیه جوجه کباب ایرانی، تکه های مرغ حتماً در زعفران خوابانده می شوند. البته طرز تهیه این غذا بسیار سلیقه ای است.

اما در مرحله آماده سازی و پخت بهتر است به چند نکته دقت داشته باشید:

1. تجربه نشان داده است که افزودن مواد غذایی مانند روغن زیتون، خامه، ماست موسیر یا حتی سس مایونز (هر یک به تنهایی) در مایه جوجه کباب، طعمی منحصربه فرد ایجاد می کند.
2. بسیاری از افراد برای طعم دادن به تکه های مرغ، پیاز و فلفل دلمه ای را خرد می کنند و تکه های گوشت را در آن ها می خوابانند در حالی که بهتر است آن ها را رنده کنید تا مزه واقعی شان به خورد گوشت رود.
3. هرگز ادویه ای مثل زعفران را حذف نکنید زیرا زدن زعفران به جوجه کباب ایرانی یکی از موارد اصلی محسوب می شود.
4. هرگز ادویه هایی مانند دارچین، کاری، سماق و حتی پودر لیمو به مایه جوجه کباب اضافه نکنید زیرا یا طعم ناخوشایندی ایجاد خواهد کرد یا باعث تلخی غذا خواهد شد.
5. یادتان باشد که بهترین کنار غذاهای جوجه کباب، گوجه فرنگی، پیاز و فلفل سبز کباب شده است پس آن ها را از قلم نیندازید.
هرگز ادویه هایی مانند دارچین، کاری، سماق و حتی پودر لیمو به مایه جوجه کباب اضافه نکنید زیرا یا طعم ناخوشایندی ایجاد خواهد کرد یا باعث تلخی غذا خواهد شد
6. فراموش نکنید که جوجه کباب خوشمزه، جوجه کباب آبدار است نه خشک، بنابراین بهتر است پوست مرغ را جدا نکنید تا با روغن آن، گوشت زیر پوست بپزد و اگر سوخت، پوست که چندان خوردنش توصیه نمی شود، بسوزد. در مرحله خوردن نیز پوست را جدا و گوشت کباب شده را میل کنید.
7. برای تهیه جوجه کباب، فقط از سینه مرغ استفاده نکنید بلکه مخلوط تمام قسمت های آن را استفاده کنید.


8گوشی پیشرفته



advanced-smartphone-with-wireless-charging-capabilities(1)

جهانی را تصویر کنید که در ان باتری اسمارت فون ها دارای قابلیت شارژ وایرلس باشد، خوب عالی است، چرا که دیگر نیازی به کابل شارژ ناخوشایند نبوده، یا اتصال هر چیزی به تلفن نمی باشید، در این صورت خطر شکستن تلفن در پی شارژ های سیمی از بین می رود. حال اسمارت فون های با قابلیت استاندارد Qi برای شارژ وایرلس تولید شده است. با این حال، اکثریت گوشی های دارای قابلیت Qi نیازی به لوازم سخت افزاری داخلی ضروری ندارند، در عوض شارژ وایرلس تنها یک اپشن است که می توان در حین خرید ان را فعال نمود یا صفحه پشت را جایگزین کرد.

اسمارت فون های لیست در زیر همه استثنا هستند. اینها نوع نادری از تلفن ها هستند که با شارژ وایرلس یکپارچه می ایند.

1-Samsung Galaxy S6

به ماه فوریه بر می گردیم، اکثریت افراد از اینکه Samsung Galaxy S6 فاقد باتری قابل تعویض است ناامید بودند. با این حال این گوشی دارای قابلیت شارژ وایرلس داخلی است. علاوه بر Qi، این تلفن با استاندارد lesser-known PMA سازگار است، یعنی اینکه تقریبا می بایست از طریق هر پد شارژ وایرلسی شارژ گردد.

advanced-smartphone-with-wireless-charging-capabilities(7)

2-Samsung Galaxy S6 edge

همتای منحنی S6 هم دارای قابلیت شارژ وایرلس است و از هر دو استاندارد Qi و PMA پشتیبانی می کند.

advanced-smartphone-with-wireless-charging-capabilities(2)

3-Samsung Galaxy S6 Active

این دستگاه نسخه مقاوم از اسمارت فون های پرچمدار سامسونگ است که توان کافی برای سقوط جدی و قدرت کافی برای اجرای اخرین اپلیکیشن ها و بازی ها را دارد. علاوه بر نمایشگر زیبا، دوربین قدرتمند و باتری بزرگ با عمر طولانی، سامسونگ تصمیم به گنجاندن شارژ وایرلس Qi و PMA در این دستگاه گرفته است.

advanced-smartphone-with-wireless-charging-capabilities(6)

4-Sony Xperia Z4v

سونی چند وقت پیش +Xperia Z3 را به عنوان اسمارت فون پرچمدار جهانی جدید و جانشین Xperia Z3 معرفی کرد. کمی بعدتر Sony Xperia Z4v امد که نسخه ویرازون +Z3 بود. مشخصه شارژ وایرلس داخلی Z4v تنها فاکتور متمایز کننده این تلفن از +Z3 نیست. تلفن Verizon شامل نمایشگرهای فانتزی Quad HD می باشد.

advanced-smartphone-with-wireless-charging-capabilities(8)

Google Nexus-5

تلفن Nexus 6 گوگل هم دارای این قابلیت است. شارژ وایرلس یک اپشن عالی برای هر کسی که نیازمند به یک دستگاه اندرویدی ارزان قیمت قدرتمند با نمایشگر بزرگ می باشد.

advanced-smartphone-with-wireless-charging-capabilities(3)

6-Motorola Droid Turbo

این دستگاه یکی از بهترین تلفن های تابحال ساخته شده موتورولا است. چیزهای خیلی کمی وجود دارد که بر روی برگه مشخصات و لیست ویژگی های این دستگاه نخواهید یافت، از نمای خوبی برخوردار است، قدرتمند بوده و باتری با ظرفیت بالایی را دارد. همچنین دارای شارژ وایرلس داخلی است.

advanced-smartphone-with-wireless-charging-capabilities(4)

7-Nokia Lumia 930

این تلفن ویندوزفونی دارای نمایشگر بزرگ، دوربین قدرتمند می باشد. بعلاوه شارژ وایرلس داخلی را شامل می شود.

advanced-smartphone-with-wireless-charging-capabilities(5)

8-YotaPhone 2

گرچه YotaPhone 2 با قابلیت Qi کمتر از یک تلفن پیشرفته است، اما در این لیست قرار می دهیم. یکی از مشخصه های منحصر به فرد این تلفن، نمایشگر ثانویه e-ink پشت دستگاه است. این نمایشگر بشدت در مصرف انرژی کارامد بوده، و اجازه می دهد تا تلفن برای سه روز با یک بار شارژ دوام بیاورد.

تاثیر خواب در بدنسازی



impact-of-sleep-in-the-gym

در هنگام ورزش وقتی که شما با وزنه شروع به ورزش می نمایید باعث پمپ شدن خون به داخل عضلات و تمرین دادن آنها و منقبض و منبسط نمودن فیبرهای عضلانی می شوید در خلال این تمرینات سنگین مقداری از پروتئین ها و فیبرهای عضلانی نیز تخریب می شوند و زمان ترمیم و تجدید آن در زمان استراحت بعد از تمرین است نه در زمان خود تمرین!
رشد واقعی عضلات و آن چیزی که باعث افزایش اندازه سلولهای عضلانی یا اصطلاحا Hypertrophy می شود در زمان استراحت صورت می گیرد.

خواب نرمال

یک بدنساز به طور نرمال 8 تا 10 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد که بهتر است این میزان خواب طوری تنظیم شود که 1 تا 5/1 ساعت آن مربوط به قبل از تمرین بعد ازظهر باشد.
شما می توانید به طور امتحانی 20 روز حدودا 2 ساعت قبل از رفتن به باشگاه حداق یک ساعت بخوابید یا استراحت کنید. مسلما بعد از مدتی افزایش واضح در قدرت و رکوردهای وزنه های خود در هنگام تمرین را خواهید یافت.

ترشح هورمون ها در هنگام خواب

بسیاری از هورمون های آنابولیک بدن در هنگام خواب افزایش ترشح دارند که یکی از مهمترین آن هورمون رشد GH‌ است یکی از عوامل تحریک کننده ترشح هورمون رشد تمرین بدنی و عضلانی و دیگری خوابیدن است.
پس اگر شما قبل از تمرین بخوابید و سپس تمرین نمایید و در هنگام شب نیز به میزان کافی بخوابید خیلی راحت و ساده ماحصل آن چیزی جز رشد و افزایش قدرت بیشتر نیست.

نشانه های ترمیم مناسب عضله

حتما بارها متوجه شده اید که وقتی یک تمرین سنگین و مناسب دارید و به دبنال آن برنامه غذایی مناسب و علمی را دنبال می کنید و مکمل های غذایی مناسب را مصرف می نمایید و خواب مناسب و کاملی را در شب انجام می دهید صبح روز بعد احساس نشاط فوق العاده ای و پمپ عضلانی خوبی را در عضلات خود احساس می کنید علت این مسئله همان ترمیم مناسب و افزایش رشد فیبرهای عضلانی است که در خواب شب صورت می گیرد و در واقع اثرات افزایش حجم مناسب و اثرات مثبت ورزش روز قبل در فردای آن روز و به دنبال برنامه غذایی مناسب شب قبل و داشتن خواب کافی و مناسب ایجاد می گردد.

ممنوعیت شب زنده داری!

اگر شما برنامه های خصوصی بزرگان پرورش اندام دنیا را مروری نمایید متوجه می شوید که تمام آنها بدون توجه به محیط و شرایط پیرامون خود طبق برنامه تنظیمی خودشان استراحت می کنند و هیچگاه به شب زنده داری های طولانی و بی مورد نمی پردازند.
خیلی از قهرمانان حرفه ای جهان در روز 3وعده می خوباند و در بین این وعده های خواب تمرین می نمایند. جی کاتلر که از بزرگان پرورش اندام جهان است در هنگام تمرینات شدید خود مخصوصا از حدود 4-3 ماه مانده به مسابقات مسترالمپیا روزی 3 وعده می خوابد. درواقع از حدود 4 ماه مانده به مسابقه زندگی او در خواب و استراحت تمرین و تغذیه خلاصه می شود لذا نتیجه آن را به صورت افزایش حجم و شادابی عضلات دریافت می کند.

نتیجه

از نقش استراحت در بدنسازی غافل نشوید بدنسازی فقط در تغذیه و تمرین خلاصه نمی شود بلکه استراحت نیز نقشی بسیار مهم و کلیدی در موفقیت ورزشی شما دارد

روش صحیح علمی خوابیدن



sleeping-position-brain

خواب عمیق به اندازه کافی، مغز را برای پاکسازی موادی که منجر به آلزایمر می شود کمک می کند. خوابیدن بر روی یک طرف بدن، یکی از قرارگیری های رایج بدن هنگام خوابیدن است. بسیار جالب است که این شیوه خوابیدن، در حیوانات نیز مورد توجه می باشد. تحقیق بسیار جذابی در دانشگاه استونی بروک این موضوع را به صورت زیر شرح می دهد:

به نظر می رسد شیوه خوابیدن بر روی یک طرف بدن، به دفع مواد زاید مغز کمک می کند که این امر خود از بیماری آلزایمر و بیماری های مخل اعصاب جلوگیری می کند.

چندین سال قبل، محققان در دانشگاه Rochester کشف کردند که مغز سیستم پاکسازی خاص خود را دارد که به عنوان Glymphatic system از آن نام برده می شود. مانند lymphatic system در بدن، Glymphatic system نیز باعث خروج و دفع مواد زاید می شود. دفع این مواد زاید بسیار قابل توجه است. به عنوان مثال دو ترکیب amyloid beta و tau proteins به عنوان دو ماده که نشاندهنده آلزایمر و تخریب شبکه عصبی مغز می باشد، شناخته شده است. این دو ماده از موادی هستند که در سیستم پاکسازی مغز بایستی به طور مناسبی دفع شوند. بنابراین پاکسازی مغز بسیار حائز اهمیت می باشد.

دانستن این موضوع که Glymphatic system فعال ترین سیستم در هنگام خواب است، دانشمندان در Stony Brook University می خواهند بدانند که نحوه خوابیدن چه طور بر عملکرد این سیستم اثر می گذارد. در این مطالعه، با استفاده از تصاویر MRI، از تعدادی جونده در حالت بیهوشی که در سه وضعیت خوابیده بودند مشاهده هایی انجام گرفت.

 این سه وضعیت به صورت زیر است:

خوابیدن به پهلو

خوابیدن با صورت رو با آسمان

خوابیدن به صورت دمر


باستان


استان شناسان در طول دوره های متفاوت کشفیات زیادی داشته اند از فسیل های دایناسورها گرفته تا وسایل های زندگی قدیمی مانند ظرف و کوزه. اما تعدادی از این کشفیات از اهمیت های بیشتری برخوردار هستند و در تاریخ بیشتر جلوه پیدا کرده اند.

سربازان تراکوتا:

در سال ۱۹۴۷ کشاورزی به نام یانگ که در حال جستجو برای پیدا کردن آب بود به گنجینه ای از سربازان تراکوتا دست پیدا کرد. این ارتش توسط ۷۰۰ هزار نفر ایجاد و در مقابل مقبره کین شای، پادشاهی که چین را به یک سرزمین یکپارچه تبدیل کرد، قرار دارد.
این سربازان برای محافظت از این پادشاه در دنیای پس از مرگ ایجاد شده بودند. نکته قابل توجه منحصر به فرد بودن هر یک از مجسمه ها میباشد. هزاران عدد از این مجسمه ها کشف شدند و احتمال میرود که همه آن ها به وسیله های دفاعی آن زمان مجهز بوده اند که البته بعد از مرگ پادشاه دزدیده شده اند.

دلیل اهمیت:

پیدا شدن سربازان تراکوتا دریچه ای بود برای باستان شناسان چینی تا بیشتر این پادشاه خود را بشناسند. همچنین بعد از بررسی های دقیق این سربازان، آن ها تواستند نحوه آرایش گرفتن سربازان و حتی از بقایای وسیله های باقی مانده مانند شمشیر های برنزی و یا خنجرها و تیروکمان ها موادی که در آن زمان از آن ها استفاده میشد را تشخیص دهند.


important-discovery-history1 (2)

important-discovery-history1 (4)

کتابخانه سلطنتی آشوری ها

کتابخانه سلطنتی آشوری ها در اواسط قرن ۱۹ و توسط آستون هنری در منطقه نینوا یا عراق امروزی کشف شد. این کتابخانه حاوی ۲۵ هزار کتیبه ی سنگی که خود مجموعه ای بی نظیر میباشد بود.
آشوربانیپال، یکی از بزرگترین پادشاهان قوم آشور این کتابخانه را ایجاد کرد و حتی در زمان خود نیز با داشتن ۱۲۰۰ نوشته یکی از بزرگترین مجموعه ها را در اختیار داشته است که به مرور زمان به آن ها افزوده است. این نوشته ها در مورد مطالب متفاوت مانند:مسائل نظامی، درمانی، دینی بوده اند.

دلیل اهمیت:

این کتابخانه سالها بدون اینکه دست بیگانگان به آن برسد در زیر خاک مدفون بوده است و گنجینه ای بسیار کامل از قوانین و اطلاعات آن زمان را در اختیار باستان شناسان قرار داد. همچنین یکی از مهمترین نوشته های این کتابخانه کتاب گیلگمش بوده است.

important-discovery-history1 (12)

important-discovery-history1 (5)

مقبره توتان آخ آمون

مقبره توتان آخ آمون در سال ۱۹۲۲ و توسط مصرشناسی به نام هاوارد کارتر در دره خدایان مصر کشف شد. این مقبره به عنوان یکی از کامل ترین مقبره ها از نظر گنجینه ها و کتیبه ها شناخته میشود.
احتمالاتی نیز پیرامون اینکه این مقبره برای فرد دیگری ساخته شده بوده است وجود دارد زیرا توت در سنین جوانی درگذشت. هاوارد از سال ۱۹۰۲ و در پی یکسری کشفیات که در این منطقه وجود داشت به این مکان پا گذاشت.

دلیل اهمیت:

این مقبره نه به خاطر اینکه بزرگ بود(در حالی که یکی از مقبره های کوچک در دره خدایان بود)همچنین نه به علت اینکه او پادشاهی عظیم بود بلکه به خاطر دست نخورده بودنش بسیار مهم است. این مقبره باعث شد تا پیشرفت های زیادی در راستای اینکه پادشاهان مصری چه تفکراتی برای زندگی پس از مرگ خود داشتن ایجاد شود.
همچنین مجموعه ای بی نظیر از اجناس باستانی را برای مصریان به همراه داشت.

important-discovery-history1 (14)

important-discovery-history1 (6)

شهر پامپی:

پامپی شهری باستانی در ایتالیا است که در قرن ۶ قبل از میلاد مردم به آن مهاجرت و زندگی خود را آغاز کردند. چیزی که این شهر را بسیار مهم میکند مکان هایی که در آن موجود بوده و فرهنگ مردم آن است که تقریبا مردم پیشرفته ای بوده اند.
این شهر حتی دارای آمفی تئاتر نیز بوده است. در سال ۶۳ بعد از میلاد در این شهر زلزله ای بسیار سخت آمده و چند سال بعد نیز کوه آتشفشانی که در نزدیکی آن قرار داشته است فوران کرده و تمام شهر را با خاکستر پر میکند.این شهر که در حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت داشته است به زیر خاکسترها رفته و دفن میشوند.
ابتدا در سال ۱۵۹۹ دومینیکو فونتانا این مکان را کشف میکند اما نمیتواند مدارک لازم را به طور کامل جمع کند و سپس در سال ۱۷۴۸ این مکان دوباره و ایندفعه توسط یک اسپانیایی کشف میشود.

دلیل اهمیت:

این شهر توانست پنجره ای عظیم به روی زندگی روم باستان باز نماید و همینطور زندگی و شغل مردم آن زمان باز کند. همینطور مدارکی در مورد زندگی مردم ان زمان وجود دارد زیرا که خاکسترها به خوبی از همه چیز محافظت کرده اند.

important-discovery-history1 (8)

important-discovery-history1 (15)

غار لاسکایوس:

این غار در منطه جنوب غرب فرانسه قرار دارد و به خاطر وجود نقاشی های دوره پارینه سنگی بسیار معروف می باشد.
این غار توسط ۴ نوجوان کنجکاو و در سال ۱۹۴۰ کشف شد. در این غار بیش از دو هزار نقاشی از انسان ها، حیوانات و همینطور وسایل زندگی آن زمان وجود دارد.
حیواناتی مانند گوزن، گاو، تعدادی از پرندگان و خرس و کرگدن بر روی دیوار این غار وجود دارد. در سال ۱۹۴۸ این غار برای بازدید عموم گشایش یافت اما به علت اینکه مردم به آن اسیب رساندند بسته و دوباره در ۲۰ سال بعد باز شد. امروزه این مکان به خاطر آلودگی در معرض خطر می باشد.

دلیل اهمیت:

این غار بزرگترین نیست اما بهترین نمونه از این نقاشی ها می باشد. با توجه به آن باستان شناسان توانستند گونه های حیوانی آن زمان و همچنین نوع زندگی مردم را درک کنند. در بعضی از نقاشی ها هنری به کا رفته است که بعدها در قرن ۱۵ از آن به عنوان شیوه نوین نقاشی یاد شد.

important-discovery-history1 (7)

important-discovery-history1 (11)

کوه بیستون:

کوه بیستون در سال ۱۵۹۸ توسط یک مقام انگلیسی و در طی سفری که به ایران داشت کشف شد. در این کوه کتیبه های زیادی از زمان کوروش به یادگار مانده است. در این کتیبه اوج شکوه و قدرت ایران در زمان کوروش و داریوش نمایان است و تعدادی از وقایع آن زمان نیز در آن به چشم میخورد. در این کوه نوشته ها به سه زبان فارسی باستان، بابلی، ایلامی وجود دارد.

دلیل اهمیت:

این کوه نه تنها به خاطر اینکه ذهنت های داریوش و همینطور عظمت و شکوه ایران را به نمایش میگذارد بلکه باعث شد تا باستان شناسان با گنجینه ای از کتیبه های خط میخی نیز آشنا شوند و بتوانند با استفاده از آن ها به بسیاری از دانسته های گذشته در مورد زندگی مردم در مناطق مختلف نیز دست پیدا کنند.

important-discovery-history1

important-discovery-history1 (3)